Annons

Yoga för att somna

Mmmmm….SÖMN alltså. Så så viktigt för vår hälsa. I hela mitt liv har jag varit en sån där som sover oroligt, är lättvikt, har svårt att somna. Jag har liksom inte kunnat förstå de i min omgivning som somnar på en minut när de släkt lampan eller typ kan somna i en konversation.

Annons

Hursomhelst, yogan och meditationen har verkligen hjälpt mig här. Min favvo övning som jag aldrig missar att göra innan jag ska sova är att lägga benen upp mot väggen. Bästa yogapositionen för att lugna vårt nervsystem. På Sankrit (yogapsråket) kallas den för Viparita Karani och sägs faktiskt vara den äldsta yogapositionen (efter de sittande meditationsställningarna). En position som går att hitta i nästan alla yogaformer. Förutom att vara otroligt återhämtande och avslappnande så är den också galet enkel.

Gör så här

Annons

  1. Ett sätt är att placera benen upp längs en vägg (som på bilden ovan). Då sätter du dig med sidan av kroppen in mot en vägg och för upp benen mot väggen samtidigt som du rullar över på rygg. För höfterna så nära väggen som känns bekvämt. Det kan också vara skön att knyta en sjal runt anklarna för att benen ska kunna slappna av ännu mer.
  2. Ett annat sätt är att lägga dig på rygg och föra benen upp mot taket i 90 grader. För att kunna slappna av i benen, placera gärna en sjal runt fötterna som du håller med händerna och låt tyngden av överkroppen hålla benens vikt.
  3. Slappna av i hela kroppen och andas naturligt.
  4. Stanna i positionen så länge det är skönt, gärna minst 5-10 minuter.
Givetvis kan du göra positionen närsomhelst under dagen då du behöver en paus.

Hoppas du får sova gott inatt!

KRAMAR

Dela på:

Kommentarer till “Yoga för att somna”

  1. Thomas Höllensteiner skriver: 27 mars, 2019

    Wow…. 🙂 very sensual pictures.

    Regards

    Thomas


Annons

Laddar