Annons

YOGAUTMANING Del 2: Andning

josefine bengtsson
Heeeeeej käraste ni. WOW – redan 10 dagar (en tredjedel gjord) för i vår yogautmaning och imorgon börjar alltså del 2 där vi fokuserar på andning. Snart (kanske redan nu) har du hittat en ny härlig vana som förhoppningvis håller i flera år.

Annons

Själv kan jag inte se ett liv utan min yoga varje dag, det är verkligen som att borsta tänderna. Utan den känns det  tomt och jag blir typ knäpp (beroende!!!). Vår härliga andningsdel kommer pågå i en vecka, det vill säga mellan den 11-17 oktober.
 
Andning kanske är den största hemligheten för harmoni & hälsa – andningsrytmen speglar vårt sinnestillstånd. Vid stress andas vi snabbt och ytligt medan när vi är lugna andas vi automatiskt långsamt och djupt. Vi kan alltså observera andetaget och få en djupare inblick i hur vi mår i stunden.
 
Trots det är ju andningen sällan något vi lägger märke till i vardagen. I yogan & meditationen gör vi dock just det – observerar och (i yogan) ofta även kontrollerar andetaget för att använda det på bästa vis.
 
När vi också kontrollerar vårt andetag kallas det på Sanskrit (yogaspråket) för Pranayama. Det finns olika sätt att kontrollera andetaget på, olika typer av Pranayama, som vi ta hjälp av för att påverka vårt sinnestillstånd i den riktning vi vill i stunden. Vissa andningsövningar gör oss pigga medan andra lugnar ner oss eller ger oss fokus.
 
Vår yogautmaning kommer därför fortsätta med att under en vecka prova ett gäng yogiska andningstekniker. Precis som i meditation och yoga kan andningsövning få känslor och tankar att poppa upp – det kan bli starkt så lyssna hela tiden på vad sin kropp säger!
 
För att vi ska få in yogan andra delar även under Del 2 (andningsdelen) är mitt förslag att du delar upp kvarten enligt följande:
 

Annons
  1. Uppvärmning: Shaking (HÄR) eller solhälsningar, 5 min
  2. Andning: Dagens teknik, 5 min
  3. Meditation: Anapana, (HÄR) sittande med fokus på naturliga andetaget, 5 min

 
Det enklaste är att du laddar ner en meditations-timer på din smartphone (om du har) och låter den plinga var 5e minut annars ställer du vilken klocka som helst på 5 min. Exempelvis denna för Iphone och denna för Android. Sätt intervalltiden på 5 min. Annars går det ju bra att ha vilken väckarklocka som helst och ställa på 5 min tre gånger.
 
Det ska bli sååå spännande att höra avd ni tycker om denna vecka.

Annons
Dela på:

14 kommentarer till “YOGAUTMANING Del 2: Andning”

  1. Lisa skriver: 10 oktober, 2016

    Skrev en lång (lite för lång;)) kommentar på ett inlägg, men jag har tappat bort vilket, hehe. Ville se om du svarat, men hittar inte kommentaren nu. Blev osäker på om den gick fram när jag skickade den. Min kommentar handlade om varför jag inte deltar i utmaningen. Har du sätt den? Trodde kommentaren var under inlägget kråkan, kamelen eller något inlägg i närheten. I vilket fall, hoppas att det är bra med dig! <3


    1. josefinebengtsson skriver: 11 oktober, 2016

      BÄSTA LISA! No, hittar inte en sån kommentar från dig? Sökte precis. Skriv igen :-). Hoppas du mår fint också. <3


  2. Siiri skriver: 10 oktober, 2016

    Yes vad kul!! Detta ser jag fram emot!! ??


  3. Charlotte Trollmarker skriver: 10 oktober, 2016

    Kul och spännande. Ser fram emot nästa utmaning


  4. Ida L/ @im_healthyenergynouw.com skriver: 10 oktober, 2016

    Åh detta ska bli så spännande! Jag behöver verkligen hjälp med meditationsdelen av yogan då jag ibland tenderar att gå in i mig själv för mycket och köra på istället för att lyssna på kroppen och ta det lugnt! Ser verkligen framemot denna del av utmaningen. Kram


  5. MinnaMittkokoshjarta.isilife.se skriver: 10 oktober, 2016

    Åh! Är galet peppad på den här delen av utmaningen, är så otroligt intresserad av att lära mig mer kring andning och meditation. Speciellt nyfiken på shaking!!!!


  6. Hanna L skriver: 10 oktober, 2016

    Exakt vad jag behöver! Att prova andningsövningar! Har funderat på att prova men det har inte blivit av. Jag får alltid det jag behöver när jag behöver det ?
    Jag har fått så mycket av dessa 10 dagar redan. Jag har börjat känna av min hunger och automatiskt välja nyttigare mat. Jag har klarat av att delta i det jag ska under veckan. Jag är gladare och mer kärleksfull. Och jag har en egen erfarenhet av yoga bliss! Tack tack tack! ❤❤


    1. Coachingmedanna skriver: 11 oktober, 2016

      Fantastiskt ❤️


    2. josefinebengtsson skriver: 11 oktober, 2016

      JAJAJAJJA!!!! Underbart att höra Hanna. Tack för att du delar. STOR KRAM


  7. MariaW skriver: 10 oktober, 2016

    Precis vad jag behövde idag! Men oj, det känns som jag behöver smälta det lite innan jag kan skriva ngt. Tack o kram, återkommer


  8. Lorenaliveforever.se skriver: 10 oktober, 2016

    Ser fram emot andra delen i utmaningen! ??


  9. Coachingmedanna skriver: 11 oktober, 2016

    Det här ska bli så spännande. Tack Josefine för den här yogautmaningen. Den kom så så i rätt tid. ?


    1. josefinebengtsson skriver: 11 oktober, 2016

      ÅH av bra att det känns bra 🙂


  10. Elena skriver: 20 oktober, 2016

    Älskar att andas. Älskar andetagets helande kraft. Som Balansinspiratör så jobbar vi mycket med andningen. Jag kommer tatuera in det en dag Inhale Exhale Repeat. Man glömmer lätt. Tar det för givet. Tack fina du för en fin utmaning ??


Annons
Annons
Annons
Annons

Laddar